Økt svindelaktivitet

Den siste tiden har svindelaktiviteten mot kundene våre økt. Svindlerne har blitt smartere og bruker mer avanserte metoder for å lure deg. De kan benytte både e-post, sms og telefonsamtale. Husk at vi som bank aldri vil kontakte deg for å be om sensitiv informasjon.

 

Det gjelder for eksempel spørsmål om å gi fra deg eller bekrefte:

- Fødselsnummeret ditt

- BankID eller BankID mobil

- Andre passord, PIN-koder eller kortinformasjon.

 

Dersom du får en telefon og er usikker på om henvendelsen er legitim, så kan du legge på og ringe oss på telefon 23 20 46 00.

 

Nye svindelmetoder

Metodene som går igjen er falske linker i e-post og sms, eller telefonsamtale der du blir bedt om å oppgi BankID informasjon eller andre koder/passord. Metodene trenger ikke være helt like hver gang, men hvis du kjenner prinsippene så vil du nok forstå hva som er i ferd med å skje før du har blitt lurt.

 

I det ene tilfellet ønsker svindlerne at du bekrefter innlogging i nettbanken og betalinger med BankID mobil. Husk at du aldri må bekrefte BankID mobil på forespørsel fra andre.

 

En annen metode er at du kan ha fått en SMS eller e-post (smishing eller phising) som ser ut som den er fra oss. Her forsøker svindlerne å få deg til å klikke på en lenke og legge inn sensitive opplysninger som de bruker for å tømme kontoene dine, eller på annen måte ta kontroll over kontoene dine.

 

Du kan også motta en sms som sier at det foregår unormal aktivitet på kontoen din, og at de vil ta kontakt med deg via telefon. Dette tilfellet kalles for "spoofing", og er en teknikk som gjør at svindlere kan utgi seg for å ringe fra et ekte eller falskt norsk telefonnummer. Deretter vil personen som tar kontakt forsøke å få deg til å bekrefte BankID på mobil eller gi fra deg BankID-opplysninger.

 

Aldri oppgi kontoinformasjon, BankID-koder eller passord, uansett hvem som ber om det! Banken vil aldri be deg om å oppgi koder og passord via e-post eller telefon. Får du en slik forespørsel, er det sannsynligvis svindel.

 

 

Hva gjør du hvis du har blitt lurt?

Ring oss umiddelbart og fortell hva som har skjedd.

Bytt eventuelle passord du har gitt fra deg.