Er du en Politisk Eksponert Person?

Resurs er forpliktet gjennom hvitvaskingslovgivningen å spørre sine kunder om de er politisk eksponerte personer. Med politisk eksponert person menes fysisk person som:

1.innehar eller i løpet av det siste året har innehatt høytstående offentlig verv eller stilling i en annen stat enn Norge,
2.er nært familiemedlem til person som nevnt i nr. 1, eller
3.er medarbeider til person som nevnt i nr. 1.

Dersom du er en politisk eksponert person plikter du å opplyse banken om dette. Vennligst kontakte yA Bank på telefon 23 20 46 00 eller post@ya.no før søknad om konto sendes inn.

Personopplysninger

Resurs har konsesjon for behandling av personopplysninger. Vi behandler alle personopplysninger i overensstemmelse med personopplysningsloven med forskrifter. Registreringen av personopplysningene foretas for at Resurs skal kunne gjennomføre sine tjenester overfor sine kunder. Opplysningene er samlet fra kundene selv, fra offentlige registre og fra kredittopplysningsbyrået Bisnode Credit AS. Det blir laget personprofiler og foretatt kredittscoring på bakgrunn av ovennevnte opplysninger.

Resurs er underlagt taushetsplikt om kundeopplysninger. Overlevering av kundeopplysninger til en tredjepart kan likevel skje med samtykke fra kunden og hvor Resurs er forpliktet i henhold til loven å overlevere slike opplysninger.

Cookies

Resurs nettløsning benytter såkalte Session Cookies. En Cookie er et lite informasjonselement som nettleseren din oppbevarer slik at vår løsning skal kunne kjenne igjen dine data fra en side til den neste. En Cookie oppbevares kun midlertidig av din nettleser, og det lagres ikke noe sensitiv, eller personlig data i den. Vi benytter Session Cookies for å øke funksjonaliteten for våre brukere.

Er du amerikansk statsborger

På bakgrunn av en avtale mellom norske og amerikanske myndigheter plikter alle norske banker å registrere hvilke kunder som har amerikansk statsborgerskap. På forespørsel fra norske myndigheter kan banken bli pålagt å utlevere informasjon om transaksjoner og/eller innskudd for amerikanske statsborgere.

Betalingsmåter

Du kan velge mellom papirfaktura sendt per post eller faktura på e-post, som sendes til din e-postadresse. Ved valg av papirfaktura tilkommer det et faktureringsgebyr pålydende 35 kroner, mens faktura på e-post er gratis. Faktura på e-post sparer deg for penger og er samtidig miljøvennlig.

Kontofon yA konto

Med yA`s kontofon får du tilgang til enkle banktjenester som oppdatert saldo på konto, siste transaksjoner, overføring av penger mellom konti, betaling av regninger og bestilling av utskrift.
Telefon 815 48 400 - fra utlandet +47 815 48 400

Menyvalg på kontofon:
1. Informasjon om konto
11. De siste transaksjoner på konto
12. Spørring på forfallsregister
13. Saldo og disponibelt beløp
14. Engasjementsoversikt
15. Bytt til annen konto
16. Transaksjonssøking på beløp
17. Transaksjonssøking på dato

2. Utskrifter
21. Utskrifter per post
22. Utskrifter per faks

3. Betalinger og overføringer
31. TeleGiro uten kvitteringsoblat
32. TeleGiro med kvitteringsoblat
33. Overføring mellom konti
34. Stoppe betaling til forfall
35. Igangsette stoppet betaling

4. Andre tjenester
41. Endring av kode
42. Sperring av elektronisk brikke

*Tilbake til meny

Ved feil inntasting: tast * og gjør inntasting på nytt.
Førstegangspassord for kontofon/SMS-bank blir tilsendt pr post i egen forsendelse. Passord er samme for begge tjenester.

SMS-Bank Brukskonto

Full oversikt med SMS Bank - Brukskonto
Med yA`s SMS-bank får du full oversikt over bruken av ditt kort. Helt gebyrfritt, selvfølgelig!
Tekstmelding sendes til 26120.

Med SMS-bank får du tilgang til følgende tjenester:

    • Disponibelt beløp og siste bevegelser på konto (S)
    • Oversikt over forfallsmappen (F)
    • Overføring mellom egne konti (O)
    • Endring av personlig kode (E)


Tekstmeldingene skrives på følgende måte:

    • S (mellomrom) DITT KONTONUMMER (mellomrom) DIN SMS-KODE
    • F (mellomrom) DITT KONTONUMMER (mellomrom) DIN SMS-KODE
    • O (mellomrom) DITT FRA-KONTONUMMER (mellomrom) DITT TIL-KONTONUMMER (mellomrom) BELØP I HELE KRONER (mellomrom) DIN SMS-KODE
    • E (mellomrom) DITT KONTONUMMER (mellomrom) GAMMEL SMS-KODE (mellomrom) NY SMS-KODE

TIPS: lagre tekstmeldingene som maler på mobiltelefonen NB! Ikke lagre koden i malen.
Førstegangspassord for SMS-bank/kontofon blir tilsendt pr post i egen forsendelse. Passord er samme for begge tjenester.

Bankkortbakside

Dersom du ønsker å benytte ditt VISA-kort som legitimasjon, må du krysse av for dette valget.
VISA-kort med legitimasjon har en engangskostnad på kr. 150,-

Årsomkostningene på kortet er kun kr. 250,- uavhengig av om du ønsker bankkortbakside eller ikke.

Hva vil skje:
Du vil motta en forsendelse fra Resurs som vil inneholde:
- et velkomstbrev
- et skjema "Grunnkort for betalingskort"
- en beskrivelse for utfylling av "Grunnkort for betalingskort"
- en svarkonvolutt

Denne forsendelsen blir sendt direkte hjem til deg.

Hva skal du gjøre:
På skjemaet "Grunnkort for betalingskort" skal du klistre på et bilde av deg selv, skrive inn ditt navn (du trenger ikke skrive adresse), ditt fødselsnummer samt signere. Grunnkortformularet returneres Resurs i vedlagte svarkonvolutt.

Hva skjer videre:
I løpet av få dager etter at vi har mottatt denne svarkonvolutten fra deg, vil kortet bli produsert og du vil få tilsendt ditt nye kort og PIN-kode. Dersom du allerede er kunde i Resurs og ble kunde før 01.03.2007, vil kortet og pin-koden bli sendt direkte hjem til deg i to forsendelser.

Dersom du allerede er kunde i Resurs, men ble dette etter 01.03.2007, eller er ny kunde, vil du få melding i postkassen din om at du må hente kortet på ditt lokale postkontor. Dette skyldes at vi som bank er pålagt å foreta sikker ID-kontroll av deg. For å legitimere deg på postkontoret, må du fremvise gyldig norsk pass.

Legitimasjon med pass er nytt pr. 01.03.2007 og skyldes nytt regelverk fra FNH (Finansnæringens Hovedorganisasjon).

Om kredittvurderingen

Hva er en kredittscoremodell, og hvordan virker den?
Svar: En kredittscoremodell er et verktøy for å vurdere lånesøknader på en rask og effektiv måte. Kredittscoremodeller tar hensyn både til opplysninger du gir i lånesøknaden og til opplysninger som er offentlig tilgjengelig. Dette er objektiv informasjon som erfaringsmessig har betydning for evne og vilje til å betjene gjelden. Sentrale forhold som vurderes ved en kredittkortsøknad er blant annet ligningsinntekt, ligningsformue, gjeld og eventuelle betalingsanmerkninger. For å hente inn offentlig tilgjengelige opplysninger benytter vi blant annet kredittopplysningsselskaper. De fleste opplysningene som legges inn i modellen vektes for lite til at de hver for seg har avgjørende innflytelse på utfallet av lånesøknaden.

Bruk av kredittscoremodeller innebærer en automatisk behandling av lånesøknaden. Behandlingen tar ikke hensyn til annen informasjon enn den vi har tilgjengelig "der og da". Lånesøkere som får avslag på søknaden er ikke nødvendigvis dårlige betalere. Et avslag betyr ganske enkelt at vi, med vår utlånspraksis og den informasjonen vi har tilgang til "der og da", ikke er beredt til å påta oss risikoen ved utlånet.

Hvordan kan du bedre din kredittscore?
Svar: Tilgang til kreditt kan være nødvendig i enkelte situasjoner, og et avslag kan være vanskelig for deg. På følgende måte kan du øke dine muligheter til å få innvilget en lånesøknad:

    • Sørg for å betjene eksisterende gjeld. God betalingshistorikk viser at det er sannsynlig at du også vil betjene fremtidige gjeldsforpliktelser.
    • Sørg for å holde gjeldsgraden nede. Samlet gjeld i forhold til inntekt er et sentralt kriterium i all lånevurdering.
    • Sørg for at lånesøknaden er fullstendig utfylt. Mangelfulle lånesøknader vil i de fleste tilfeller bli avslått.